כתיבת תוכנית עסקית

כתיבת תוכנית עסקיתכתיבת תוכנית עסקית

כתיבת תוכנית עסקית היא מבין הצעדים הראשונים שיש לייעוץ עסקי לעשות לפני שאנחנו מתחילים את התהליך של הגשמת העסק שלכם. עסקים רבים פועלים ללא תוכנית עבודה, הם מסתמכים על זה שהזמן יעשה את שלו. הדבר החשוב ביותר בעסק הוא לעבוד בסדר מסוים, מדובר על תבנית אשר מותאמת אישית לעסק. תוכנית עסקית אינה זהה בין כל העסקים אך הבסיס שלה הוא אותו בסיס. לצורך בניית תוכנית עסקית אתם צריכים ליווי מקצועי של אנשי מקצוע אשר יש להם ניסיון והשכלה מתאימה.

 

מה המטרה של תוכנית עסקית?

רבים פונים לבניית תוכנית עסקית לאחר שהם לא מצליחים למנף את העסק שלכם. אחת הסיבות לבניית תוכנית עסקית היא בשביל לשדרג את המקום בו אתם נמצאים ולהפוך אתכם לעסק רווחי, עם זאת הזמן התוכנית של כתיבת תוכנית עסקית אינה רק כאשר אתם נמצאים בבור, אלא גם כאשר אתם בתחילת הדרך שלכם. תוכנית עסקית מנתבת לכם את הדרך להפוך לעסק רווחי, להכיר את השוק על כל גווניו ולדעת להתמודד מול כל תקלה שיכולה לצוץ בדרך. תוכנית עסקית היא למעשה הגב העסקי שלכם, אנו לומדים איפה כדאי להשקיע את הכספים שלנו נכון, איך לשמור כספים בצד לצורך שדרוג העסק או לימים בהם העסק פחות רווחי וכמובן, אנו לומדים להכיר את ההתנהלות של העסק שלנו מקרוב, לדעת איך יראה החודש הבא. כתיבת תוכנית עסקית מקנה לנו מסמך מפורט על בסיסו יוכלו לדעת משקיעים האם כדאי להשקיע בעסק, וכמו כן גם מוסדות פיננסיים יבחנו את התוכנית כדי לדעת האם להעניק לכם הלוואה.

מהו המבנה של תוכנית עסקית?

יש מבנה קלאסית עבור כתיבת תוכנית עסקית, כמובן שהמבנה מעט שונה מעסק לעסק אבל התהליך הוא די זהה. הדבר הראשון שאנו נרצה לעשות הוא מסמך מסכם בו אנו כותבים את המטרות העסקיות שלנו. לאחר מכן נכתוב את החזון העסקי של החברה או העסק. במסך זה יופיעו כל הפרטים הטכניים של העסק כוללת שנת הקמה, מותג, זהות בעלי העסק, שותפים, כתובת ונכסים בבעלות העסק. יש במסמך זה גם לתאר את החזון העסקי אותו נלמד ביחד, ובנוסף כל נכלול את היעדים העסקיים שלנו.

לאחר השלבים הראשונים אנו נכתוב בתוכנית העסקית את השירותים של העסק, מה אנו מציעים ללקוחות שלנו. חלק זה הוא למעשה הלב של התוכנית העסקית, אנו למצוא את הייחודיות שלנו להסביר מדוע השוק צריך את המוצרים שלנו. כאשר אנו נדע לייחד את המוצרים שלנו ולהבדיל אותם מהמוצרים המתחרים נוכל בעצם להעניק ערך מוסף ללקוחות שלנו ובכך למצוא משקיעים פוטנציאלים. כחלק משלב זה יהיה עלינו לעשות ניתוח שוק אשר כתיבת תוכנית עסקית תהיה על בסיס הנתונים אותם נפיק מהסקר. עלינו לדעת מהו גודל השוק, מה התחרות שיש בשוק, מחירי הספקים וכן הלאה.

השלב הבא יהיה מציאת קהל היעד שלנו. המטרה במציאת קהל היעד גם קשור לפן השיווקי, וגם כך נדע כיצד לאפיין את המוצרים שלנו. אי אפשר לעבור לשלב קהל היעד לפני שבנינו את השלב בו אנו מייחדים את המוצרים שלנו. במסמך זה אנו נפרט את דרכי השיווק שלנו ונקציב לעצמנו היקף מכירות אם מדובר על עסק בפתיחה. כחלק משלב זה נמתג את המוצרים שלנו ונפעיל את דרכי השיווק השונים כאשר מדובר על עסק קיים. 

השלב הבא הוא שלב מקורות מימון. אם יש לנו כבר עסק קיים עם מקורות מימון נרצה לציין אותם. אם מדובר על עסק חדש נרצה לציין את סכומי ההשקעה הנדרשים לצורך פתיחת העסק. חשוב שבחלק זה במסמך נכתוב פירוט מפורט אודות אופן השימוש בכספי העסק, צפי רווחים וכן הלאה.

כתיבת תוכנית עסקית אינה מדע מדויק והוא משתנה מעסק לעסק. לעיתים אנו נרצה להוסיף מסמכים מבעד למה שציינו עד עתה, זה תלוי במצב בו נמצא העסק ובסוג העסק. כתיבת תוכנית עסקית מיועדת גם לבעל העסק כדי לדעת איך הוא מתכוון לפעול לטובת העסק, וגם במקרים בהם אנו מעוניינים בסיוע של גופים חיצוניים לצורך מימון העסק וכספי השקעה.

 

כדאיות כלכלית

חלק ניכר של כתיבת תוכנית עסקית מתבסס על כדאיות כלכלית. חלק מהיועצים העסקיים אף ישימו כדאיות כלכלית בשלב הראשון של בניית תוכנית עסקית. כדאיות כלכלית היא למעשה הבדיקה של הרווחיות של העסק שלנו. כאשר מדובר על עסק שלא נפתח עדיין שלב זה הוא מאוד קריטי לצורך בחינה האם בכלל מומלץ לנו לפתוח את העסק. אנו נבדוק בשלב זה את אפיקו השיווק, את המיתוג וקהל היעד כולל סקר שוק של המתחרים שלנו ונלמד עד כמה נוכל להיות רווחיים בהתאם למה שיש לנו להציע. במקרים רבים בהם הכדאיות הכלכלית אינה גבוהה נוכל לבחור האם ללכת על הקונספט שתכננו בהתחלה או לשנות דברים מסוימים כדי לשפר את הרווחיות של העסק.

למה אתם צריכים יועץ עסקי?

יועץ עסקי הוא חלק בלתי נפרד מבניית תוכנית עסקית. בתור בעלי עסקים אין לנו את הכלים והידע לבחון את טיב העסק על כל גווניו. תוכנית עסקית היא הצעד הראשון שאתם רוצים לעשות כאשר אתם פותחים את העסק. ישראל היא מדינה קטנה עם תחרות עסקית מאוד גדולה, לכן עסקים רבים נסגרים תוך פחות משנתיים. יועץ עסקי הוא האחראי על כתיבת תוכנית עסקית, הוא מכיר את השוק ויודע האם באמת כדאי לכם לפתוח את העסק. בעניינים אלו חשוב לא להיות חכמים אלא צודקים. יועץ עסקי הוא זה שייתן לכם את התשובה האם לקחת הלוואה, מהן ההשלכות הכלכליות לכל צעד שאתם עושים, ואף יכול לייצג אתכם בפגישות למתן הלוואות. 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!