ייעוץ עסקי לעסקים קטנים

ייעוץ עסקי לעסקים קטניםייעוץ עסקי לעסקים קטנים

ייעוץ עסקי הוא אחד הדברים החשובים ביותר לניהול נכון של עסק. בין אם מדובר בעסקים קטנים ובין אם מדובר בעסקים גדולים, הייעוץ העסקי יהווה את עמוד השדרה של העסק ויעזור לכם לבסס את דרכי הפעולה להצלחה כלכלית. מהו ייעוץ עסקי לעסקים קטנים? על כך נרחיב במאמר הבא. 

 

מהו ייעוץ עסקי לעסקים קטנים?

ניהול עסק יכול להיות דבר לא קל בכלל. בארץ רוב העסקים שנפתחים נסגרים לאחר כשנתיים. הנתונים מראים על יותר מ-70% מהעסקים. למה זה קורה? בדרך כלל סגירת העסקים נובעת מהתנהלות לא נכונה וחוסר יכולת להגיע להצלחה כלכלית, כאשר שני אלה בדרך כלל נובעים באופן ישיר מחוסר ידע של בעל העסק. ייעוץ עסקי עוזר לבעל העסק לקבל את הידע הנדרש לניהול העסק ולהתנהלות כלכלית נכונה ועוזר לו לבסס דרכי פעולה נכונות. הייעוץ העסקי ניתן על ידי יועץ עסקי. 

 

מהו יועץ עסקי?

יועץ עסקי הוא אדם המעניק שירותי ליווי, ייעוץ והכוונה בנוגע לפעילויות עסקיות. היועץ העסקי הוא אדם בעל ידע והשכלה רחבה במקצועות ניהוליים הכוללים התמתחות בשיווק, מימון, לוגיסטיקה, מערכות מידע ועוד. 

כאשר רוצים לקבל ייעוץ עסקי לעסקים קטנים יש לפנות ליועץ עסקי מתאים לשם כך. חשוב מאוד לשים לב לפנות ליועץ עסקי ולא למנטור. ההבדל המרכזי בין השניים הוא שיועץ עסקי עבר הכשרה שמנטורים לא עברו. 

 

מה תפקידו של יועץ עסקי?

תפקידו של היועץ העסקי הוא להעניק לכם את הידע הנדרש לניהול העסק. הוא עוזר לכם להבין אילו דברים לא נכונים בניהול העסק ומה אתם צריכים לשנות. למעשה, יועץ עסקי מלווה את בעל העסק בתהליכים בו הוא נמצא, מראה לו את הדרך המשלמת ביותר ועוזר לו להטמיע את דרכי הפעולה כך שיוכל לעשות זאת גם ללא היועץ העסקי. 

כמו כן, היועץ העסקי מהווה עין חיצונית בוחנת שיודעת לשים את האצבע על הכשלים בניהול העסק. זה  נכון, אתם מכירים את העסק שלכם הכי טוב אז למה אתם צריכים שמישהו אחר יגיד לכם מה הכשלים? הסיבה היא שהרבה פעמים כאשר כל כך שקועים במשהו קשה לשים לב למחדלים בו. יועץ עסקי, יכול לשים לב לכל הפרטים הקטנים שאתם מפספסים.

ליועץ עסקי יש שלושה תפקידים מרכזיים-

  • ליווי עסקים וסיוע בהחזרתם למוטב לאחר משברים. 
  • סיוע בפתיחת עסק חדש
  • בניית תכנית עסקית בהתאם לבקשת הלקוח.

 

מהי תוכנית עסקית בייעוץ עסקי לעסקים קטנים?

ייעוץ עסקי לעסקים קטנים בדרך כלל כולל בניית תוכנית עסקית מקצועית. התוכנית העסקית נבנית על ידי יועצים עסקיים. מטרתה היא להכווין את בעלי העסקים לניהול נכון של העסק ולהתנהלות כלכלית נכונה. תוכנית עסקית בייעוץ עסקי לעסקים קטנים תעזור לכם להגדיר את חזון העסק, את המטרות והיעדים שלכם כבעלי עסק, את דרכי השיווק האפשריות ותסלול לכם תוכנית כלכלית נכונה עבור העסק שלכם. 

בנוסף, התוכנית העסקית חשובה במיוחד במידה ואתם רוצים להשיג מימון. כאשר תגיעו לגופי מימון או למשקיעים פוטנציאליים יהיה עליכם להציג בפניהם את התוכנית העסקית. ללא תוכנית עסקית מקצועית, גופי המימון והמשקיעים כנראה ידחו את הבקשה שלכם. 

 

כיצד כותבים תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית נכתבת על ידי יועץ עסקי בהתאם לתבנית קבועה הכוללת מספר שלבים שונים.

כתיבת תוכנית עסקית מקצועית חייבת להיות בהתאם לתבנית ולכלול מונחים כלכליים נכונים. בנוסף, לכתיבת התוכנית יש צורך בביצוע סקר שוק ובהכרה טובה של עולם העסקים. 

אלו השלבים בכתיבת תוכנית עסקית כחלק מייעוץ עסקי לעסקים קטנים-

  • מציאת חזון עסקי

חזון עסקי הוא אחד הדברים החשובים ביותר לעסק. החזון העסקי מהווה את הבסיס לעסק וכמובן לכתיבת התוכנית העסקית. חשוב מאוד להתייחס לשלב הזה במלוא המחשבה. החזון העסקי צריך להיות ספציפי, מדויק וייחודי עבור העסק שלכם. 

חשוב לזכור כי בסופו של דבר יש המון עסקים שמוכרים את אותו מוצר או מעניקים שירות דומה כאשר ההבדל המרכזי בין העסקים הללו בדרך כלל בא לידי ביטוי בחזון העסקי. 

אז מהו החזון העסקי? חזון עסקי הוא מסמך שקובע את היעדים הנוכחים והעתידיים של העסק. הוא מהווה מעין מדריך שיסייע בקבלת החלטות עתידיות שונות. ניתן לחשוב על החזון העסקי כמפת דרכים. 

  • פרטי העסק

לאחר שמצאתם והגדרתם לפרטים את החזון העסקי תוכלו לעבור לשלב הבא- שלב פרטי העסק. בשלב הזה למעשה יש לכתוב את כל הפרטים של העסק שלכם, ביניהם כתובת העסק, שנת הקמה, שם בעל העסק, תחום העסק, סוג העסק ועוד. הפרטים הללו יהיו אלו שיוצגו ראשונים בהצגת התוכנית העסקית. 

  • הגדרת מוצר/ שירות ייחודי

השלב הבא בכתיבת התוכנית העסקית יהיה הגדרת מוצר או שירות ייחודיים. השלב הזה הוא הלב של התוכנית העסקית כיוון שהמוצר הוא בסופו של דבר העסק שלכם. לכן, חשוב מאוד לבצע את השלב הזה באופן ספציפי ובאופן ייחודי שימשוך לקוחות פוטנציאליים. על מנת להצליח בכך, יש לבצע סקר שוק מקיף ובחינה של המתחרים. הבחינה תכלול בין היתר את דרכי העבודה של המתחרים, את החוזקות שלהם ואת החולשות שלהם. 

הדבר החשוב ביותר בשלב הזה הוא להגדיר את הבעיה העיקרית בתחום ולהבין כיצד המוצר שלכם מהווה את הפתרון האידיאלי ביותר. כמו כן יהיה עליכם למתג את המוצר שלכם בהתאם לקהל היעד על מנת שימשוך לקוחות. 

  • דרכי שיווק ואפשרויות מימון

לאחר שהבנתם כיצד להגדיר את המוצר שלכם בצורה ייחודית וביצעתם סקר שוק מקיף, יהיה עליכם לעבור להגדרת דרכי שיווק. מול אילו גופי שיווק אתם פועלים וכיצד אתם הופכים את השיווק לייחודי וספציפי עבור המוצר שלכם. שיווק הוא אחד הדברים החשובים ביותר במשיכת לקוחות. שיווק לא נכון יכול להרוס לכם גם אם המוצר שלכם הכי טוב בשוק. לכן, חשוב מאוד להשקיע בשלב הזה.

הדבר הראשון שיהיה עליכם לעשות הוא להגדיר את קהל היעד- למי מיועד המוצר שלכם?

נשים/ גברים/ ילדים/ נוער/ זקנים? באילו גילאים? באיזה אזור מגורים? ככל שתהיו יותר ספציפיים בהגדרת קהל היעד כך השיווק שלכם יהיה ממוקד ויעיל יותר. 

לאחר שיש ברשותכם תוכנית שיווק מתאימה וייחודית תוכלו לציין גופי מימון או לנסות להשיג כאלה. 

  • האם זה כדאי?

השלב הסופי הוא שלב הבדיקה- האם זה כדאי? כלומר, האם יש כדאיות כלכלית. הכדאיות הכלכלית קובעת האם משתלם להמשיך או לא. אם נגיע למסקנה שאין כדאיות כלכליות אז יש בפנינו שתי אפשרויות- או שנחליט לשנות דברים בתוכנית העסקית או שנחליט לוותר על הקמת העסק. 

 

מדוע תוכנית עסקית חשובה בייעוץ עסקי לעסקים קטנים?

התוכנית העסקית מהווה את תעודת הזהות של העסק שלכם ואת דרכי הפעולה המשתלמות ביותר להצלחת העסק. בין אם אתם פותחים עסק חדש ובין אם אתם חווים משבר כלכלי או שאתם לא יודעים כיצד להמשיך הלאה- התוכנית העסקית תעזור לכם למצוא את התשובות. 

חשוב לזכור שהתוכנית העסקית צריכה לשרת בראש ובראשונה את בעל העסק ולהיות תואמת לדרכי הפעולה שלו ולדרך בה הוא רואה את העסק. כמובן, שבעל העסק צריך להיות פתוח לשינויים, שכן אם משהו לא עובד חייב להבין כיצד לשנות אותו. 

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!