איך כותבים תוכנית עסקית?

איך כותבים תוכנית עסקיתאיך כותבים תוכנית עסקית?

אין דרך ספציפית בה אנו נוכל ללמוד איך כותבים תוכנית עסקית, מדובר על גורם אשר יש לו בסיס מסוים שישתנה מעסק לעסק. המטרה של תוכנית עסקית היא לתת לכם את הבסיס לפיו אתם עובדים עד לשגשוג כלכלי. לא תמיד מדובר על תהליך פשוט, לעיתים גם נוכל לגלות שמאוחר מדי בשביל לתקן את העסק והדבר הטוב ביותר לעסק יהיה לסגור אותו לפני שאתם עלולים להיכנס לחובות ענקיים. מי שיעניק לכם את התוכנית העסקית יהיה יועץ עסקי, אדם בעל השכלה בתחום הכלכלה, פסיכולוגיה או ניהול. יועץ עסקי יכול להיות אדם בעל תואר במקצועות שציינו או עם ניסיון של לפחות 10 שנים בתחום הזה. יש היום מספר לא מבוטל של חברות אשר מציעות שירותי ייעוץ עסקי וכלכלי, חשוב לדעת לעשות את הבחירה הנכונה בהתאם לפרמטרים שציינו עתה.

 

שלב א – מציאת חזון עסקי ופרטי העסק

כדי לדעת איך כותבים תוכנית עסקית צריך דבר ראשון לדעת מהו החזון של העסק שלכם. יש היום אלפי עסקים שיושבים על אותו תחום עסקי, אבל לכל אחד מהעסקים המצליחים יש את החזון שלו. תתפלאו לדעת, אבל רוב העסקים שאתם רואים היום ברחובות או שומעים עליהם בכותרות אלו עסקים אשר בנו לעצמם תוכנית עסקית חזקה שמהווה את עמוד השדרה של העסק שלכם. עסק ללא חזון הוא עסק שאין לו בסיס. מציאת החזון אמנם נשמעת כמו מטלה פשוטה, אבל ברגע בו תשבו עם יועץ עסקי אתם תבינו עד כמה אתם צריכים להיות ספציפיים וייחודיים בחזון שלכם.

לאחר שמצאנו את החזון נכתוב את כל הפרטים של העסק, כתובת, שנת הקמה, שם בעל העסק, תחום עיסוק וכן הלאה. אלו הפרטים אשר יוצגו לראשונה כאשר אתם תציגו את התוכנית העסקית שלכם למקורות כאלה ואחרים. חשוב לדעת איך כותבים תוכנית עסקית טובה מכיוון שזה לא רק עבורכם, אלא גם עבור גופי מימון אשר תפגשו בעתיד, שיתופי פעולה אשר תרצו לחבור אליהם ועוד.

שלב ב – הגדרת מוצר ייחודי

לאחר השלב הראשון אנו נצטרך להגדיר את המוצרים או השירותים אותם אנו מעניקים ללקוח. הגדרת המוצר היא הלב של התוכנית העסקית. עליכם למצוא את הדרך בה אתם הופכים את המוצר שלכם למיוחד, זאת תוכלו לעשות רק לאחר שבחנתם את השוק על כל גווניו, חקרתם את הדרך בה המתחרים שלכם עובדים ולמדתם את החולשות של השוק. המטרה שלכם היא לפתור בעיה עבור הלקוח בסופו של דבר, עליכם לדעת להגדיר מהי הבעיה העיקרית בתחום ולהפוך את המוצר שלכם לפיתרון הנכון ביותר עבור הלקוח. כמו כן, עליכם למתג את המוצר כחלק מהתוכנית העסקית. חשוב לדעת איך כותבים תוכנית עסקית מכיוון שגם אם יש לכם את הרעיון בראש, ליישם אותו על הדף זה לא פשוט בכלל. 

 

שלב ג – דרכי שיווק ואפשרויות מימון

השלב השלישי לאחר שבחנו את השוק והגדרנו את המוצר שלנו הוא להגדיר מול אילו גופי שיווק אנו פועלים. כחלק מבניית תוכנית עסקית אנו נרצה גם להפוך את השיווק שלנו לייחודי בהתבסס על המוצר שלנו. כדי למצוא את ערוצי השיווק הרלוונטים ולבנות תוכנית מתאימה עלינו למצוא קהל יעד. גם זו נשמעת מטלה פשוטה, אבל ככל שתהיו ספציפיים יותר בקהל היעד אותו אתם בוחרים, ככה השיווק שלכם יהיה ממוקד יותר. שיווק ממוקד הוא אחד הכלים החשובים ביותר לבניית תוכנית כלכלית כדאית. רק לאחר שיש ברשותנו את כל הפרטים נוכל לציין גם גופי מימון שחוברים אלינו אם יש. 

בתום התהליך נבדוק גם כדאיות כלכלית. לעיתים נגיע למסקנה שלא משתלם לנו לפתוח את העסק בצורה הספציפית הזאת. במקרים כאלה יש לנו שתי אפשרויות בחירה. הבחירה הראשונה היא לוותר על העסק ולא לפתוח אותו. הבחירה השניה היא למצוא את הפירצות הקטנות האלה שיהפכו את העסק שלנו לשונה.

 

למה צריך תוכנית עסקית?

צריך ללמוד איך כותבים תוכנית עסקית ולבצע אותה כמו שצריך מכיוון שהיא תעודת הזהות של העסק שלנו. תוכנית עסקית היא דרך הפעולה שלנו, תמיד כשאנו נמצאים בצומת דרכים בעסק אנו נפנה לתוכנית העסקית. לכן, בראש ובראשונה המטרה של תוכנית עסקית היא לשרת את בעל העסק בדרכי הפעולה שלו. מלבד לכך, תוכנית עסקית נועדה בכדי לשווק את עצמכם מול גורמים אחרים להם אתם תציגו את התוכנית. לדוגמא, כאשר תרצו לפנות לגופי מימון שונים עליכם יהיה להציג תוכנית עסקית.

 

יועץ עסקי – הבחירה החכמה ביותר לעסק שלך

יועץ עסקי הוא חלק בלתי נפרד מהתהליך מכיוון שהוא העין החיצונית שמשקיפה על העסק שלכם. כאשר אנו נמצאים בתוך העסק אנו לא רואים את כל מה שצריך לראות. יועץ עסקי הוא אדם בעל ניסיון, הוא יודע איך כותבים תוכנית עסקית שתשאיר רושם על כל מי שמעיין בה, וגם על פיה הוא ידע לנתב את דרכי הפעולה שלכם. יועץ מקצועי גם יכול לייצג אתכם בפגישות ובבקשות מימון שונות מול גופים בנקאיים או גופי השקעה כאלה ואחרים. 

איך כותבים תוכנית עסקית ללא ליווי מקצועי?

כתיבת תוכנית עסקית אינה פשוטה על אף שלעיתים היא יכולה להישמע ככה. כדי לכתוב תוכנית עסקית מתאימה עליכם להכיר את כל המונחים הכלכליים, לדעת לעשות סקר שוק מעמיק, להכיר את עולם העסקים מקרוב ולהיות בעלי השכלה מתאימה. רוב בעלי העסקים בארץ אינם עונים לדרישות האלה, אבל אם אתם חושבים שאתם יכולים לבנות תוכנית עסקית הבחירה היא שלכם. הדבר החשוב ביותר הוא לא לחכות עד לרגע בו תקלעו לבור עמוק, פנו ליועץ מקצועי כאשר אתם עדיין רווחיים, כאשר עוד לא פתחתם את העסק אפילו. עולם העסקים הוא עולם קשוח ומוטב שתהיה לכם נחיתה רכה.

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!