תוכנית עסקית לדוגמא

תוכנית עסקית לדוגמאתוכנית עסקית לדוגמא

תוכנית עסקית היא אחד הדברים החשובים ביותר לעסק שלכם. היא עוזרת לכם להגדיר את החזון העסקי, את המטרות והיעדים שלכם, את דרכי השיווק האפשרויות ותסלול לכם דרכי פעולה נכונות שיובילו להצלחה כלכלית. אז איך כותבים תוכנית עסקית? 

 

תוכנית עסקית לדוגמא- מתי כותבים?

תוכנית עסקית נכתבת עבור מגוון רחב של מצבים שונים כאשר המטרה בדרך כלל זהה- ביסוס דרכי הפעולה המשתלמות ביותר להצלחה כלכלית ועסקית. בנוסף, במידה ואתם רוצים להשיג מימון על ידי גופי מימון שונים או משקיעים פוטנציאליים, אתם חייבים תוכנית עסקית לשם כך. התוכנית העסקית תהיה מה שתציגו בפני המשקיעים השונים. 

ריכזנו לכם מספר דוגמאות למצבים בהם כותבים תוכנית עסקית-

  • תוכנית עסקית להקמת עסק- המצב הנפוץ ביותר לכתיבת תוכנית עסקית שמיועדת עבור היזמים עצמם. זה נחשב לעיתוי הטוב ביותר לכתיבת תוכנית עסקית- לפני שהכול מתחיל וכשאפשר להטמיע בקלות דרכי פעולה נכונות. תוכנית עסקית בהקמת עסק חדש בדרך כלל תתחיל בסקר שוק. פתיחת עסק חדש משמעותה כניסה לשוק חדש, ולכן חשוב להבין כיצד העסק שלנו יהיה ייחודי ויתגבר על המתחרים. כמו כן, חשוב להבין מה הפוטנציאל העסקי. 
  • תוכנית עסקית לגיוס משקיעים- תוכנית עסקית לגיוס משקיעים חייבת להיות גם ריאלית, כזו שמשקפת את העסק בדיוק, אך גם כזאת שמשמשת כלי שיווקי מתאים. גיוס הון יכול להיות אתגר משמעותי ולכן התוכנית העסקית חייבת לשרת את המטרה. היא חייבת להבהיר מספר דברים כמו מה ההון הנדרש ומה תקופת ההחזר על ההשקעה. 
  • תוכנית עסקית להקמת סטארט אפ- כאשר רוצים להקים סטארט אפ חשוב מאוד לעשות זאת באמצעות תוכנית עסקית מתאימה. התוכנית העסקית תעזור לקבוע את מטרות החברה ולחזות את ההשקעות הכרוכות בפיתוח הסטארט אפ. בדרך כלל תוכניות עסקיות של מיזמים טכנולוגיים נכתבות באנגלית. 

כמובן שקיימים עוד סוגים רבים של תוכניות עסקיות כמו תוכנית עסקית לאפליקציה, לעסק קיים ועוד. 

תוכנית עסקית לדוגמא- כיצד כותבים?

כתיבת תוכנית עסקית נעשית על פי תבנית קבועה מראש. כתיבת התוכנית העסקית חייבת להתבצע באופן מקצועי תוך שמירה על התבנית הקיימת ועל כלל השלבים הכלולים בה. 

חשוב להבין שתוכנית עסקית צריכה להיות מקצועית ולשרת את המטרות שלכם. במסגרת הכתיבה אתם תאלצו לבצע סקר שוק, להגדיר את המטרות שלכם, לבחון את המתחרים שלכם ולענות על מגוון שאלות לא פשוטות. לכן, כדאי לעשות זאת על ידי יועצים עסקיים. 

היועצים העסקיים הם למעשה אנשים שמלווים, מייעצים ומכווינים עסקים. הם עברו את ההכשרה המתאימה לשם כך ובדרך כלל רכשו השכלה בתחומי כלכלה וניהול. חשוב להבין שליועץ העסקי יש את הידע הנדרש להכווין אתכם ואת העסק שלכם להצלחה. עסקים רבים בישראל נסגרים כשנתיים לאחר פתיחתם, כאשר בדרך כלל הדבר נובע מחוסר ידע. לכן, ליווי על ידי איש מקצוע יכול לאפשר לכם לקבל את הידע הנדרש לניהול העסק. כמו כן, היועץ העסקי מהווה עין חיצונית שבוחנת את העסק שלכם. הוא יודע לשים את האצבע על הכשלים בעסק שלכם, גם אם הם נמצאים בפרטים הקטנים ביותר. 

חשוב להבין, שתוכנית עסקית חייבת להשאיר רושם טוב על הקוראים אותה. במיוחד אם מדובר בתוכנית עסקית לצורך גיוס הון וגיוס משקיעים. 

 

תוכנית עסקית לדוגמא- מה התבנית לכתיבה?

כפי שציינו קודם, קיימת תבנית קבועה על פיה כותבים תוכנית עסקית. התבנית כוללת את השלבים הבאים-

תמצית מנהלים

תמצית מנהלים מופיעה בתחילת התוכנית העסקית אך בדרך כלל נכתבת בסופה כאשר ענינו על כל השאלות השונות לגבי העסק. תמצית המנהלים צריכה להיכתב כך שיועברו המסרים המרכזיים של התוכנית העסקית. חשוב מאוד שתמצית המנהלים תיכתב בצורה שמייצרת עניין אצל הקורא וגורמת לו לרצות להמשיך לקרוא. תמצית המנהלים תהיה עד שלושה עמודים.

הרעיון העסקי/ הצורך

כאן עליכם לענות על השאלה- מדוע כדאי להקים את העסק. כלומר, על איזו בעיה העסק שלכם עונה ואיזו הזדמנות הוא בא לנצל. כמו כן, בפרק זה יהיה עליכם להסביר את מהות העסק שלכם. פרק זה יהיה באורך של עמוד ולא יותר מעמוד וחצי.

תיאור המוצר/ השירות

בפרק זה יהיה עליכם לתאר את המוצר או השירות שהעסק שלכם מציע. פרק זה הוא הלב של התוכנית העסקית. חשוב מאוד להגדיר מוצר באופן ייחודי על מנת שימשוך לקוחות. יש לבצע סקר שוק מקיף ובחינה של המתחרים שלכם. כאן חשוב להגדיר את הבעיה העיקרית בתחום וכיצד המוצר שלכם מהווה את הפתרון האידיאלי ללקוחות שלכם. בשלב זה תעשו שני דברים מרכזיים-

  • תיאור המוצר או השירות שמציע העסק שלכם
  • תמחיר- מה עלויות הייצור, תשלומי ההעברה (במידה ויש כאלה), העמסות ורווח. 
  • השוואה למתחרים- מומלץ לעשות זאת על ידי בניית טבלה שתשווה בין הפרמטרים הרלוונטיים. 

תיאור הענף/ השוק

כאן יהיה עליכם לתאר את השוק. את הענף אליו שייך העסק שלכם. כאן יהיה עליכם לתאר פרטים כמו מה גודל הענף, מה מספר השחקנים, מהי שרשרת האספקה ועוד. כמו כן, בפרק זה עליכם לתאר את שוק היעד, כלומר, מי קהל היעד שלכם. קהל היעד מהווה את הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. ככל שההגדרה של קהל היעד תהיה ספציפית יותר כך התוכנית העסקית תהיה ממוקדת יותר. עליכם להגדיר מי קהל היעד (מין, גילאים, אזור מגורים ועוד), מה הרגלי הצריכה שלהם, מה הצרכים שלהם ועוד. 

תיאור התחרות

בפרק זה יש לתאר את המתחרים העיקריים, כאשר מומלץ גם כאן לעשות זאת על ידי טבלת השוואה. מה החוזקות ומה החולשות של המתחרים שלכם, מה דרכי הפעולה שלהם, כיצד המוצר שלהם דומה ושונה לשלכם. תוכלו להוסיף עוד טבלאות שיציגו את חלוקת השוק על פי מגוון, מחיר, איכות ועוד. 

המודל העסקי

פרק המודל העסקי נוגע למיזמים להם מודל הכנסות מורכב ולא למקרים בהם נעשית מכירה ישירה של מוצרים או שירותים. אז אם הפרק הזה נוגע אליכם עליכם לציין- ממה העסק ירוויח, כיצד הוא ירווח ושותפויות אסטרטגיות. 

שיווק ומכירות

שיווק הוא אחד הדברים החשובים ביותר עבור העסק. חשוב להבין כיצד להפוך את השיווק למדויק, ספציפי וייחודי. חשוב להבין שהשיווק הוא אחד הדברים המרכזיים שימשכו לקוחות, אפילו אם יש לכם את המוצר הטוב ביותר בשוק. עסקים עם שיווק טוב בדרך כלל מצליחים הרבה יותר מאחרים. כאן יהיה עליכם להסביר ארבעה דברים מרכזיים-

  • תמהיל השיווק
  • הסבר על אסטרטגיית השיווק ומה האמצעים המרכזיים למשיכת לקוחות
  • מה היעדים השיווקיים ומה תחזית המכירות (אותה צריך לשים בטבלה). 
  • אמצעים ותקציבים שיכללו פרטים כמו מה אמצעי השיווק והפרסום, מה העלות החודשית, מה העלות השנתית והערות שיש להוסיף. 

שימו לב שככל שתהיו יותר ספציפיים כך השיווק שלכם יהיה ממוקד יותר ויעיל יותר. ככל שהשיווק יותר ממוקד כך התוכנית הכלכלית תהיה נכונה יותר.

תפעול וכוח אדם

בפרק זה עליכם להסביר על אופן התפעול של העסק, על מבנה הארגון, על כוח האדם ועל עלויות שכר. יהיה עליכם לעשות זאת בטבלה שתפרט את התפקיד, מה עלות השכר החודשית, עלות השכר השנתית וסך הכל. 

כמו כן, יהיה עליכם לפרט בטבלה נוספת את מבנה עלויות ההנהלה, בצורה דומה לזו של כוח האדם.

תחזית פיננסית

התחזית הפיננסית בסופו של דבר תעזור לכם להבין את הכדאיות הכלכלית של העסק. כחלק מהתחזית הפיננסית יהיה עליכם לצרף דו"ח תחזית רווח והפסד, דו"ח תזרים מזומנים, דו"ח מקורות ושימושים, ניתוח נקודות איזון וניתוח רגישויות. 

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!