חילופי זוגות כאורח חיים בריא

חילופי זוגות לאלו שאינם מכירים את הסצינה, נשמע כמו תחביב או תוסף פיקטני לחיי המין של אותו הזוג, אך למעשה, למי שאכן מכיר את סצינת חילופי הזוגות והסווינגרס למינהם, יודע שמדובר באורח חיים לכל דבר, שהגישה התפיסתית אליו היא פוליאמוריה ולמרות שהתרגום הישיר של המושג הוא 'ריבוי אהבות', המקושר בדרך כלל לקיום יחסי מין, אורח החיים של חילופי הזוגות, אינו נע רק בכיוון הזה וישנם עוד פרמטרים רבים שאינם נלקחים בחשבון על ידי האדם ההממוצע.

קצת הקדמה על חילופי זוגות וסווינגרס

המושג סווינגרס, מגיע מהשפה האנגלית מהמילה "סווינג" (להחליף) והיא קשורה למין הסכם לא חתום שהיה נפוץ בארה"ב של שנות ה40, תקופת מלחמת העולם השניה. שם דאז, בקרב טייסי חיל האוויר האמריקני, שתוחלת החיים שלהם היתה נמוכה בגלל הסיכון הגבוה שבמלחמה, נוצר המנהג של חילופי הזוגות מהמקום של דאגה עתידית במקרה ואחת הנשים של אותם טייסים – חברים, תהפוך לאלמנה.

מאז, התחום הזה של חילופי זוגות, התפתח והשתדרג ומן הסתם, אינו היה מיוחס רק לאלו שקיים אצלם סיכון חיים או סיפור טרגי המעורב איכשהו לפעילות הזו. ברור שמאז ועד היום, תחום חילופי הזוגות והסווינגרס הוא תחום שנשמר בדיסקרטיות ועדיין אינו מתקבל באופן חלק על ידי החברה השמרנית ברוב אוכלוסיות העולם.

אז איך חילופי הזוגות הינו אורח חיים בריא?

כדי לענות על השאלה הזו במלואה, צריך לפרק לגורמים ופרמטרים שבהם יש יתרון של הפוליאמורים ואוכלוסיית חילופי הזוגות, לבין המונוגמיים ואורח החיים והיחסים הרגילים המקובלים כיום בעולם.

נתחיל באחת הסיבות הנפוצות שבגללן יש אחוז גירושים גבוה ופירוק יחסים שהיו נראים ומרגישים לסביבה, כמערכת יחסים בריאה – בגידה. בגידות בבני הזוג, על ידי גברים ונשים, לרוב הפעמים גורמים לפרידה, גירושים וסיום הקשר. מבחינה פסיכולוגית, כאשר נשבר האמון בצורה כה אגרסיבית, תחושת הבגידה הרבה פעמים חזקה מהרגש שיש אחד כלפי השניה וזה גורם ישיר לסיום אותו קשר.

אצל פוליאמורים, סווינגרס ואלו הנוהגים לעשות חילופי זוגות, המטרה העיקרית היא ריבוי אהבות ופתיחת אפיקים רגשיים ומיניים חדשים, לכן ברוב מוחלט של זוגות פוליאמורים, אין צורך ואין סיבה לשקר, לעוות, לתרץ ולבגוד. למעשה, לא רק בהקשר של אנשים מחוץ למערכת היחסים הראשית, גם ברמה הבין-אישית, ישנו קשר אדוק ואמין בין בני הזוג אשר נוהגים לחפש מישהו או מישהי מחוץ למערכת היחסים הראשית.

סיבה נוספת שבגללה, זוגות רבים "מפרקים את החבילה" (או אפילו מכוונים או מקווים לכך) הוא עניין איבוד התשוקה והמשיכה המינית. ידוע שככל שהקשר הוא ארוך יותר, כך יש את אפקט ה"שחיקה", בו וגם אם בני הזוג לא מכוונים לבגידה, העניין אחד בשניה יורד ואף נעלם עם השנים.

לעומת זאת, אחת הסיבות להתחלה של חילופי זוגות ודרך חיים פוליאמורית של סווינגרס היא הסקרנות והריגוש של יחסי מין מחוץ למערכת היחסים הנוכחית, דבר אשר גם מפתח את המיניות של כל אחד מבני הזוג, גם פותח להם אפיקים חדשים בנוגע לחיי המין שלהם וגם מונע שחיקה ביחסי המין שלהם עם עצמם וכך מונעים את ה"שיעמום" ביחסים האינטימיים של עצמם.

הנקודה האחרונה שהיא סוג של מכלול של הסיבות הקודמות ומהווה כמסכם עיקרי בהשוואת אורחי החיים השונים, זה מדד האושר. ישנם הרבה סיבות לכך שבני זוג מסוימים אינם מאושרים אחד מהשניה, חלק מהסיבות העיקריות כבר ציינו אבל לפעמים מדובר במכלול של פרמטרים שבשורה התחתונה, מביאה אי סיפוק כללי מכל הקשר של אותם בני זוג. כדי שמערכת יחסים תהיה בריאה ויציבה, בני הזוג חייבים להיות מאושרים וכאשר יש היעדר אושר לאחד מהם או אפילו לשניהם, הדבר כנראה יוביל לסיום אותו הקשר ו"פירוק החבילה".

מחקרים רבים הראו שזוגות פוליאמורים הם זוגות מאושרים יותר מזוגות מונוגמים (אין זה כמובן אומר שאין זוגות מונוגמים שמאוד מאושרים) ולפי המדד הזה, גם הזוגיות שלהם נמשכת חאורך זמן גדול יותר והיא הרבה יותר יציבה ברוב מוחלט של המקרים.

מילות סיכום

כמובן שפוליאמוריה וחילופי הזוגות, הוא אינו אורח חיים המתאים לכולם ולכן אי אפשר להגיד שפוליאמוריה ואורח חיים של סווינגרס זו הנוסחה לאורח חיים בריא ומאושר יותר, אבל אם היו לכם בעבר מחשבות ו"פזילות" לנושא ולאורח חיים הזה, אז לפי המחקרים והממצאים הקיימים היום, זה בהחלט משהו שאולי שווה לנסות. לא סתם, זוגות שהתחילו במנהג החילופי זוגות, מגדירים ומחלקים את הזוגיות שלהם ל"עד שלב חילופי הזוגות" ו"אחרי שלב חילופי הזוגות", וזוגיות מאושרת היא זוגיות בריאה ולכן לפעמים במקום להסס, אולי יהיה פשוט ובריא יותר לנסות.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!