אימון אישי לבעיות קשב וריכוז

19387095_xlבשני העשורים האחרונים מתעוררת המודעות לאבחון, טיפול ומחקר בתום הפרעות קשב וריכוז (ADHD), מתוך הבנה כי הפרעות אלו עלולות לפגוע בתפקוד בתחומים רבים של החיים, ולהוביל לחוסר תפקוד משמעותי בתחום הלימודים, התעסוקה, המשפחה, הבריאות, ובעיות חברתיות וכלכליות.

במסגרת השירותים והטיפולים החדשים, התפתח תחום האימון האישי לסובלים מהפרעות קשב וריכוז, הניתן על ידי מאמנים שעובדים אחד על אחד עם אנשים הסובלים מהפרעות אלו, כתוספת לשיטות הזמינות של הטיפול.

במהלך העשור האחרון, מאמנים מיומנים החלו לזהות עקרונות מסוימים לגבי יעילות האימון לאנשים עם הפרעות קשב וריכוז, ונוצרו עקרונות מנחים לשיטת האימון, על מנת לשפר את הטיפול הכולל במטופלים ובבני משפחותיהם. האימון האישי מגדיר את המרכיבים החיוניים הכרוכים בהפרעות אלו, על מנת לסייע למטופלים להגביר את הבנתם לגבי מאפייני ההפרעה, ולהעניק להם כלים מעשיים ליהנות מיתרונות השיטה.

מהו אימון לסובלים מהפרעות קשב וריכוז?

תהליך האימון הוא שותפות המסייעת למתאמן ולמשפחתו לחיות חיים יעילים ומספקים יותר, באמצעות העמקת יכולת הלמידה שלו, שיפור ביצועיו בתחומי החיים השונים, ובכך משפרות את איכות חייו. המתאמן מתמודד עם אתגרים ייחודיים הקשורים להפרעות קשב וריכוז כולל כמו לדוגמא: היפראקטיביות, אימפולסיביות או חוסר תשומת לב. בנוסף המתאמן מקבל את הכלים להאמין כי הוא יכול להגיע להשגת מטרות, למרות ההפרעה ממנה הוא סובל.

המאמן עובד עם המתאמן על פיתוח שיטות מעשיות לפיתוח היכולת לנוע לכיוון של חיים מלאים ומספקים יותר. המתאמן מקבל כלים לחיים המאופיינים בתושייה מעשית ומודעות עצמית גוברת שמאפשרים לו לגלות את התשובות המלאות לשאלותיו.

מהלך האימון האישי

במהלך האימון מקבל המתאמן כלים להתמודדות עם האתגרים האופייניים להפרעה ממנה הוא סובל, תוך הצבת הדגש על היתרונות של אישיותו במקום על החסרונות. הוא מפתח מיומנויות בתחומים שונים, הכוללים:

הבנה – המתאמן מבין כי המקור לאתגרים עימם הוא מתמודד הוא מרכיב הפרעת הקשב והריכוז, וכי למעשה הוא אינו סובל מחסכים אישיים.

אחריות אישית – בחינה בטוחה של תחומים בחיים בהם נכשל, הבנתם, וקבלת כלים לשאת באחריות.
מודעות עצמית – הגברת המודעות העצמית וכישורי ההתבוננות העצמית, ושימוש במיומנויות מוגברות אלו על מנת לשפר יכולת קבלת החלטות וביצוען.

התבוננות עצמית חיובית – שינוי נקודת המבט לפיה תופס המתאמן את עצמו כתקוע במקום, שיפור הדימוי העצמי ולמידת שיטות חדשות להתמודדות עם דחיינות, פרפקציוניזם, השהיית משימות ופיתוח מיומנות העקביות.

שינוי דרך הפעולה – הגברת המודעות לסגנונות הלמידה שלו, סגנונות עיבוד מידע ותעדוף ביצוע משימות, ובכך לשפר את היכולת ללמוד ולהבין מידע ומצבים.

תפקוד מעשי – התמקדות במיומנויות תפקוד כגון תכנון פעולות, קביעת סדרי עדיפויות, יכולת מעשית לנתח תוצאות, יצירת מערכות מותאמות באופן אישי על מנת לשפר את יעילות עקביות המתאמן בביצוע משימות.
האימון האישי מתבסס על מיקוד לפעולה, והמתאמן עובד על מנת לבנות הרגלים פוריים ומערכות התנהגותיות שיובילו לחיים מספקים.

ערנות והתמקדות בהשלמת מטרות נפשיות

במקום בו קיימת חוסר תשומת לב, רוב הסיכויים שגם המוטיבציה תתעכב, ולהיפך. המאמן מסייע למתאמן להציב מטרות מופשטות יותר, תוך שמירה על הגברת תשומת הלב והערנות בתהליך העבודה על מטרה, ושמירה על ריכוז עד סיומה.
האימון מספק תודעת מטרות ואתגרים שונים, על מנת לקיים את ערנות המתאמן לכיוון המטרה שזוהתה. המאמן עובד עימו ליצירת לוחות זמנים, קיום פגישות ושיחות טלפון הסובבות את המטרה. בכך מקבל המתאמן רמה מסוימת של מתח טוב, המסייע לו לשמור על עוררות מוחית, ומציב אותו על המסלול בדרך להשגת מטרותיו המוצהרות היכולות לכלול מציאת עבודה או החלפתו.

אימון לוויסות התחושות

בושה, אשמה ופחד הם שדים פנימיים הפוקדים אנשים רבים עם הפרעות קשב וריכוז. הגינויים המוטחים לעברם הם: טיפשות, שיגעון או חוסר אחריות, מונחים אשר יוצרים עומס רגשי המשבש את פעולותיהם, גורם להם לסטות מהמסלול או אף לחוות שיתוק.

המאמן מסייע להם להתמודד עם זיהוי התחושות השליליות והגורמים להן, ומסייע למתאמן לבחון דרכים יעילות לוויסות התגובות הרגשיות. באמצעות בידוד ההתנהגות מהרגש, המתאמן מקבל הזדמנות לחשוב על שיטות להכלת המאפיינים האמיתיים של מצבו ולשנות את התנהגותו.

אימון לשינוי ההתנהגות

המתאמן לומד לסנן הסחות דעת, ולהשתמש כראוי במשוב. תשומת ליבו מופנית לעבודה על משימות מסוימות, והתמקדות בפעילות או בשלב מסוים של משימה. הוא לומד להתעלם מ"הקולות בראש" המזכירים לו ללא הרף את מגרעותיו, וממקד את פעילותו רק בהשגה יעילה של חתירה לקראת המטרות.

המאמן מסייע בתהליך זה באמצעות מתן תזכורות המסייעות למתאמן לבצע את הפעולות, והמתאמן לומד להעריך את התוצאות של פעולותיו והשלכותיהן, תוך פיתוח היכולת לקבל החלטות נועזות יותר ולהגיב פחות למשובים שליליים מהסביבה ומתוך עצמו.

בנוסף, מסייע לו המאמן לפתח את היכולת להעריך את הזמן הדרוש להשלמת משימות באמצעות דיונים שוטפים, בדיקת תכניות לוחות הזמנים ועיבוד הפרטים הרציפים של המשימות. המתאמן לומד להתבונן על עצמו בפעולה, באמצעות עיבוד מתוך אירועים, שאלת שאלות ומתן משוב.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!