איך בונים תוכנית עסקית?

איך בונים תוכנית עסקיתאיך בונים תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית הוא מסמך שכל עסק חייב להחזיק בו, לא משנה מהו תחום ההתמחות של אותו עסק, מתי הוא הוקם והאם הוא רווחי או לא. תוכנית עסקית היא למעשה התעודת זהות של העסק שלכם במובן כשלהו, וגם המסלול שלכם. לפני שאנו נוגעים בשאלה איך בונים תוכנית עסקית חשוב שנכיר תחילה את המהות של תוכנית עסקית, איך היא קשורה לחזון העסקי שלכם ולמה חשוב לבנות תוכנית עסקית לפני שאנחנו פותחים את העסק.

 

מהי תוכנית עסקית?

כפי שציינו, איך בונים תוכנית עסקית היא השאלה הקריטית פה, אבל חשוב גם לדעת על מה מדובר. תוכנית עסקית היא למעשה הדרך בה אתם מציגים את העסק שלכם כלפי חוץ, וגם הדרך בה אתם אמורים להתנהל. תוכנית עסקית כוללת את כל הפרטים של העסק, החל משנת הקמה ועד לתהליכי שיווק. תוכנית עסקית היא גם מסמך אותו נציג בפני הגורמים הרלוונטים כאשר נרצה לקחת הלוואה כלשהי. ללא תוכנית עסקית נוכל למצוא את עצמנו רצים במעגלים ללא תכלית. כחלק מתוכנית עסקית אנו נרצה למצוא את החזון של העסק, הנתון הזה הוא בשבילכם, אבל גם בשביל מי שאתם מציגים בפניו את המסמך שלכם. החזון העסקי שלכם הוא מה שמייחד אתכם משאר המתחרים. ניקח לדוגמא דוכן פלאפל, יש אלפי דוכנים פלאפל בארץ אבל מה שמייחד כל דוכן הוא החזון שלו, ומי שיש לו חזון אמיתי וייחודי הוא גם יהיה הרווחי ביותר.

איך יועץ עסקי קשור לזה?

יועץ עסקי הוא הגורם הראשון אליו אתם פונים כאשר אתם רוצים לדעת איך בונים תוכנית עסקית. התפקיד של היועץ העסקי הוא להגיע לעסק שלכם ולבחון אותו על כל רבדיו. המטרה הסופית היא שהיועץ יכיר את העסק שלכם טוב יותר ממה שאתם מכירים אותו, וסביר להניח שאתם לא באמת מכירים את העסק שלכם. יועץ עסקי הוא זה שבונה לכם את התוכנית העסקית וגם יכול להיות המלווה שלכם לאורך כל התהליך. כמו כן, יועץ עסקי יכול להיות גורם אשר יהיה המיוצג מטעם העסק שלכם במקרה של בקשת הלוואות ופגישה עם משקיעים שונים. יועץ עסקי חייב להיות אדם בעל ניסיון והשכלה מתאימה, אל תתפשרו על יועץ מקצועי כיוון שהוא המפתח שלכם לשגשוג העסק.

 

איך בונים תוכנית עסקית שלב אחרי שלב?

כדי לדעת איך בונים תוכנית עסקית שלב אחרי שלב בהתאם לעסק שלכם אתם חייבים להיעזר בשירותיו של איש מקצוע. בניית המסמך באופן בסיסי תתחיל בהיכרות עם העסק שלכם ופרטים יבשים כמו שם בעל העסק, שנת הקמה, מטרה עסקית, נכסים בבעלות העסק, כתובת, שותפים במידה ויש ועוד. לאחר מכן נגיע לשלב קריטי של תיאור חזון העסק שלכם. לפעמים אנו יודעים מהו החזון של העסק שלנו אבל לא באמת יודעים איך לכתוב אותו. חלק מהתהליך הוא לא לדעת איך בונים תוכנית עסקית בלבד, אלא גם לדעת לשווק את התוכנית העסקית שלכם. לכן, יועץ עסקי נמצא שם בשבילכם והוא יוכל לעבוד במונחים הרלוונטיים בכדי להדגיש את החזון העסקי.

לאחר מכן נתאר את המוצרים אותם העסק מוכן, חשוב לדעת שהוא הלב של התוכנית העסקית ויש לייחד את המוצרים שלכם באופן בו הגורמים הרלוונטיים ירצו דווקא להשקיע בכם. עליכם להגדיר מהו הערך המוסף של המוצרים שלכם, מדוע חשוב שהמוצר שלכם ייצא לשוק, ובמה שונה המוצר שלכם מהמוצרים של המתחרים. רק על ידי בנייה ספציפית של תיאור המוצר שלכם תוכלו להבטיח את זה שהמשקיעים יבחרו דווקא בכם.

החלק הבא הוא ניתוח השוק ובחינה של המתחרים שלכם. חלק משלבי העבודה של איך בונים תוכנית עסקית גם מתבססת על המתחרים שלכם. ללא הכרה במתחרים שלכם לא תוכלו לקדם את העסק שלכם. על בעל המקצוע לנתח את השוק ולבחון את גודלו, היקף התחרות ומה הרלוונטיות של העסק שלכם בשוק. לאחר מכן נבחן גם את קהל היעד ונגדיר את הקהלים הרלוונטיים לעסק שלנו. ובסוף המסמך נרצה גם לפרט את דרכי השיווק שלנו. על בעל המקצוע ובעל העסק לפרט נתונים עדכניים על היקף מכירות אם יש, צפי מכירות במקרה והעסק עוד לא נפתח, דרכי שיווק, פרסום ומיתוג בהתאם לתקציב וכן הלאה. במקרה בו יש מקורות מימון עלינו גם לציין זאת במסמך. 

מהם היתרונות של תוכנית עסקית?

התוכנית העסקית אינה בשביל בעל העסק לבדו, אלא גם בשביל שיוכל למנף את העסק למחוזות אחרים. לפעמים אנו בתור בעלי עסקים נמצאים מאוד מקובעים, התוכנית העסקית היא זאת שגורמת לנו לפרוץ גבולות. היתרון הגדול של תוכנית עסקית היא הגדרת יעדים, ככה אנו תמיד נדע לאן לשאוף ואיך לעשות זאת. באמצעות הגדרת יעדים אנו נוכל להציב רף חדש לעסק שלנו אל מול המתחרים שלנו, נלמד להכיר את השוק טוב יותר וכך נתמקצע בניהול העסק. 

כמו כן, תוכנית עסקית מהווה יתרון ענק במקרים בהם אנו מחפשים משקיעים לעסק שלנו. תוכנית עסקית היא הרושם הראשוני אותו אנו מותירים על כל מי שמעוניין להשקיע בעסקים. לא משנה עד כמה העסק שלכם ייחודי, ללא השקעה בתוכנית העסקית אף אחד לא יוכל לראות את הפוטנציאל העסקי שלכם. 

 

לסיכום

אחד הכלים החשובים ביותר להתפתחות העסק שלכם היא בנייה של תוכנית עסקית רלוונטית. יש היום חברות שונות אשר מציעות לנו בנייה של תוכנית עסקית, עם זאת אנו צריכים לדעת איך למקד את הבחירה שלנו לאופציה הרלוונטית ביותר. עלינו לבחור בבעל מקצוע אשר מנוסה בתחום בו אנו נמצאים, שיש לו השכלה ניהולית והדבר החשוב ביותר הוא לבחור בעל מקצוע איתו יש לנו כימיה טובה. 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!